Nieuwsbericht Klaas Mulder Watersport

   --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------   GROTE UITBREIDING VAN HET ASSORTIMENT!…

Lees verder...

Over KLAAS MULDER

Alles op het gebied van de watersport

en onderhoud van boten.

Klaas Mulder Watersport

Gerrit Bolkade 9

1507 BR Zaandam

Tel: 075 6174535

Aanmelden

Kies hieronder over welk nieuws u graag een nieuwsbrief ontvangt. Klik daarna onderaan op 'Aanmelden'.

Daarom Klaas Mulder :

  • Meer dan 40 jaar ervaring
  • Snelle levering
  • Scherpe aanbiedingen
  • Persoonlijke aandacht

Klaas Mulder Watersport Zaandam

Uw Vetus Center voor Groot Amsterdam en omstreken.

Nieuwsbericht Klaas Mulder Watersport

Nieuwsbericht Klaas Mulder Watersport

 

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

GROTE UITBREIDING VAN HET ASSORTIMENT!

Bescherming van uw boot.


Om uw boot in optimale conditie te houden, is het gebruik van anodes aan te raden. Alle boten, met name die gemaakt uit staal of aluminium, hebben de bescherming die anodes bieden aan de metalen onderdelen onder de waterlijn nodig. VETUS heeft het assortiment anodes aangevuld met maar liefst 27 nieuwe items! Zo zijn er 16 nieuwe modellen voor de romp, 6 modellen voor de schroefas en 5 modellen voor het roer bijgekomen.

 

Het zink wat VETUS gebruikt voor de anodes voldoet aan de hoge vereisten van de Mil-A-18001 richtlijn. De aluminium anodes zijn gemaakt van een aluminium-indium-zink aluminiumlegering, Mil-A- 4779 (SH). Deze nieuwe zink anodes zijn beschikbaar in gewichten van 0,68 kg tot 3,00 kg. De aluminium anodes zijn beschikbaar van 0,36 kg tot 1,45 kg. Er is een keuze tussen rechthoekige, druppel-, ring of schijfvormige anodes om perfect aan te sluiten op de vorm van uw boot(onderdeel). Voor de as zijn er ringvormige zink anodes beschikbaar van 0,25 kg tot en met 0,71 kg en voor het roer is er een schijfvormige zink variant variërend van 0,08 kg tot en met 1,50 kg.

 

Beschermen van uw boot was nog nooit zo eenvoudig!

 

Voor boten die op binnenlandse wateren varen (zoet water), adviseren we aluminium anodes gezien het grotere verschil in potentiaal met andere metalen. Dit is erg belangrijk, omdat zoet water een hogere elektrische weerstand geeft dan zout water. Voor het varen op zout of brak water raden we zink anodes aan. Aluminium functioneert goed in zout water, maar worden veel sneller opgeofferd in deze omstandigheden.

 

Uitgelicht
• 27 nieuwe anodes (zink of aluminium gemaakt naar de hoogste materiaalspecificaties)
• Verschillende vormen voor een optimale pasvorm bij het te beschermen onderdeel
• In het geval van de lasanodes: gegalvaniseerde lipjes om eenvoudig te bevestigen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

NIEUW TWINLINEB AFZUIGVeNTILATOR

De TWINLINEB afzuigventilator: Compacter en tegelijkertijd krachtiger!

De nieuwe in-line afzuigventilator heeft een 25% hogere capaciteit dan de 76mm versie. Met een opbrengst van maar liefst 7m3 per minuut is elke ruimte binnen no-time volledig geventileerd. Ook voor de motorruimte of ruimte waarin brandbare stoffen zijn opgeslagen is deze ventilator uitermate geschikt.


Dankzij de ‘ingnition protected’ rating kunnen brandbare dampen veilig worden weggezogen voordat andere apparatuur wordt gestart.


Bovendien heeft deze krachtige ventilator een zeer compacte behuizing, waardoor hij in de kleinste ruimtes kan worden geïnstalleerd. Een veelzijdige ventilator geschikt voor vele toepassingen dus!

 

De TWINLINEB in het kort:
• “Ignition protected” ISO 8846 dus ideaal voor afzuigen van dampen in de motorruimte
• IP67 Waterbestendig
• Voldoet aan ISO 9097 Marine Standaard
• Capaciteit van maar liefst 7 m3 per minuut
• Statische druk: 36 mm H2O
• Zeer compacte afmetingen
• Leverbaar in 12 V - 6,5 A max
• Geschikt voor slang Ø 102 mm inw
• Slang kan worden aangesloten op Typhoon schelpventilatoren

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

NIEUW! UITLAATGAS- / KOELWATERSCHEIDER LGS

LGS9075 Uitlaatgas/koelwaterscheider

Voor boten met meer vermogen (tot 125 pk)

 

De uitlaatgas/koelwaterscheider productlijn van VETUS is uitgebreid met een nieuwe variant. Maak kennis met de LGS9075!

 

Deze stevige koelwaterscheider is speciaal ontworpen om uitlaatsystemen met een diameter tot 91 mm aan te kunnen. Net als zijn kleinere familieleden is de koelwaterscheider eenvoudig te installeren door de twee 360° draaiende aansluitpunten. Monteer de koelwaterscheider verticaal met de bijgeleverde rvs beugel en draai de aansluitbochten zodat deze in lijn komen te staan met de uitlaatslang.

 

De roterende aansluitpunten zorgen voor een eenvoudige installatie en verminderen spanning op de aangesloten leidingen.

 

Met een inhoud van 20 liter en een afvoerkanaal van 51 mm is de koelwaterscheider bedoeld voor motoren tot 125 pk. Het compacte ontwerp zorgt dat de scheider op vrijwel alle boten toepasbaar is. De LGS9075 is vanaf heden leverbaar.

 

Unieke eigenschappen

• Geluiddempende zwanenhals

• Roterende aansluitpunten voor een eenvoudige installatie

• Koelwaterafvoer met een diameter van 51 mm

• Geleverd met een rvs montagebeugel

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

NIEUW! RIMDRIVE

 

 

The RIMDRIVE, stil tijdens gebruik.

Wie wil dat niet? Een boeg- of hekschroef, die je niet hoort tijdens het gebruik!

 

De nieuwste innovatie van VETUS op het gebied van boeg- en hekschroeven; de VETUS RIMDRIVE, maakt dit mogelijk.

  


Er zijn twee redenen waardoor deze boegschroef nagenoeg stil is.

Ten eerste is bij de Rimdrive de propeller een onderdeel van de elektromotor (rotor) en is de zogeheten stator in de tunnelbuis gemonteerd. Het gebruik van (lawaai makende tandwielen) een haakse overbrenging, is daardoor niet nodig in dit ontwerp.

Ten tweede zorgt de combinatie van ideaal gevormde propellerbladen met de daar om gelegen ring (geen spleet tussen propellerblad en tunnel) ervoor dat de Rimdrive geheel vrij is van cavitatie en dus geluidloos. Het enige wat u hoort, als u de RIMDRIVE gebruikt, is het aangename geluid van kabbelend water.

 

De Rimdrive is volledig traploos regelbaar. U heeft dus altijd de juiste stuwkracht voor de heersende omstandigheden binnen handbereik. Verder kunt u het toerental op alle standen vastklikken. Een ander groot voordeel ten opzichte van traditionele boegschroeven is het onbeperkte gebruik. Daarnaast gebruikt de Rimdrive ook nog eens weinig stroom.

 

Het unieke aan deze innovatieve boegschroef is, dat de Rimdrive vrij is van koolborstels! Want, hij beschikt over een permanent magneetmotor, waar geen koolborstels in zitten.

 

De RIMDRIVE is leverbaar in een 125 en 160 kgf versie, 48 Volt DC. Deze 48 VDC kan worden gerealiseerd door gebruik te maken van een lader die 110/230 VAC omzet naar 48 VDC, of door gebruik te maken van een 12/24V DC naar DC omvormer.

 

Unieke eigenschappen

• Extreem stil, geen cavitatie, geen koolborstels!

• Onbeperkt gebruik dankzij watergekoelde permanent magneet motor

• Traploze snelheidsregeling, perfecte controle over uw boot

• Compact design en weinig tot geen onderhoud

• Eenvoudige montage in een standaard boegschroeftunnel

• Hoge prestaties, laag stroomverbruik

• Lock & Hold functie voor gemakkelijk alleen aanleggen

• Geschikt voor stalen, aluminium en polyester boten

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

NIEUW! RETRACTABLE

 

Eenvoudig aanleggen, geen weerstand, minder lawaai

 

Een krachtige boegschroef!

VETUS introduceert met trots de nieuwe retractable elektrische boegschroef op de aanstaande boot shows.

 

De meest recente innovatie van VETUS -de rectractable- heeft enkele grote voordelen ten opzichte van andere opties in de markt. De VETUS retractable heeft geoptimaliseerde tunnelergonomie die meer kracht levert en minder lawaai produceert. Daarnaast zijn alle onderdelen die zich onder de waterlijn bevinden ongevoelig voor corrosie. Deze nieuwe boegschroef heeft optimale zijdelingse ondersteuning voor de krachten die worden gegenereerd en unieke veiligheidsfuncties zoals een boegschroef start-bescherming, bescherming tegen overbelasting en tegen vastlopen en een breekpen wanneer het deksel overbelast wordt.

 

Hij is elektronisch voorbereid voor communicatie gebaseerd op het CAN-protocol, heeft een simpel ontwerp en minder bewegende delen. De retractable is licht van gewicht, eenvoudig en heeft een compact, robuust ontwerp waardoor hij op de kleinste plekken geïnstalleerd kan worden: Dus uitermate geschikt voor zowel een motor- als zeilboot!

 

In vergelijking met een traditionele boeg- en hekschroef, heeft de rectractable de volgende voordelen: Optimale plaatsing voor in de boeg, met behoud van optimale tunneldiepte als hij is uitgeklapt. De retractable boegschroef produceert minder lawaai en trillingen doordat hij niet rechtstreeks is aangesloten op de romp. Vrijwel geen aangroei, omdat er geen licht is wanneer de boegschroef is ingetrokken en in gesloten positie verkeert. Hij kan worden geplaatst in de achtersteven, in zowel zeil- als motorboten waar er geen mogelijkheid is voor het installeren van een boegschroef met een tunnel. Het gebruik van deze retractable betekent minder weerstand tijdens het varen doordat het deksel gesloten is tijdens het varen.

 

De voordelen in het kort:

• Gepatenteerd ontwerp (draaipunt) – draait in één geheel

• Eenvoudig ontwerp, minder draaiende onderdelen, licht in gewicht en 
  zeer robuust

• Optimaal rendement door uniek kantel-/draaimoment ondersteuning

• Geoptimaliseerd tunnel ergonomie; meer vermogen, minder geluid

• Alle ‘onderwater’ delen zijn corrosie bestendig

• Voorzien van unieke veiligheids elementen:

- Schroef werkt alleen indien volledig uitgeklapt

- Klapt automatisch weer in tijdens het uitklappen, als er teveel weerstand is

- Stopt bij het inklappen automatisch als er teveel weerstand is

- Safety pin

• Elektronisch ingesteld voor communicatie op basis van CAN-protocol

• Geschikt voor zeil- en motorboten tot 20 meter

 

De retractable is beschikbaar met een tunnel van 150, 185 en 250 mm doorsnede, met een stuwkracht van 55, 60, 75, 95, 125 of 160 kgf

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

NIEUW! GENERATORSETS GX SERIES

 

Geheel vernieuwde serie generatorsets

Met trots presenteert VETUS de compleet vernieuwde serie dieselgeneratoren op de HISWA te Water 2016. Deze compacte GX generatorsets zijn betrouwbaar en makkelijk in het onderhoud. Daarnaast zijn deze generatoren bijzonder stil door het gebruik van de vernieuwde VETUS M-line scheepsdiesels. De nieuwe lijn van 6,5 kVA tot 24 kVA is leverbaar in zowel 3000 als 1500 toeren. De GX generatorsets hebben een vast toerental. De sets met een laag toerental (1500 tpm) worden geadviseerd voor commerciële toepassing en langdurig gebruik (bijvoorbeeld als men aan boord woont). Generatoren met een hoog toerental (3000 tpm) zijn geschikt voor de pleziervaart. Deze generatoren zijn klein en licht van gewicht en uitermate geschikt voor installatie in kleine ruimtes.

 

Alle VETUS scheepsdieselmotoren zijn door VETUS zelf ontwikkeld en voldoen ruimschoots aan de laatste eisen. De vernieuwde M-line scheepsdieselmotoren hebben een aantal innovatieve marinisatiecomponenten, die uniek zijn in de markt. Één van de meest in het oog springend detail is de toepassing van een watergekoelde aluminium bovenkap. Deze kap heeft twee voordelen: reductie van warmte én van geluid. Hoge omgevingstemperaturen kunnen een negatief effect hebben op de motorprestaties en omringende componenten. VETUS heeft hiervoor een elegante en effectieve oplossing bedacht door een watergekoelde aluminium top cover te ontwikkelen. Het grote koelelement is direct boven de cilinderkop gemonteerd waardoor het de stralingswarmte van de motor zeer efficiënt absorbeert. Dit innovatieve concept resulteert in een significante temperatuurreductie tot maar liefst 15°C – een reductie van 20%! De GX generatoren zijn special ontworpen voor marinetoepassing. De hoge kwaliteitseisen voor wat betreft ontwerp, isolatie en afwerking garanderen een zorgeloos gebruik van deze generatorset. De sinus is zeer zuiver waardoor er een minimale kans is dat de generatorset zorgt voor storing van gevoelige apparatuur zoals airconditioning en computers.

 

De vernieuwde generatorsets worden tevens met een nieuw paneel geleverd met meer uitlezingsmogelijkheden. Alle VETUS generatosets standaard geleverd met een compleet uitlaatsysteem, waterfilter en installatiekit, motorafstandsbedieningspaneel met zes meter kabel en olie-aftappomp.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

NIEUW IN HET V-QUIPMENT ASSORTIMENT

 

Kabelbesturing

De V-Quipment kabelbesturing kits zijn nu op voorraad! Er zijn twee kits beschikbaar; de Light series kit voor vermogens tot 55 PK, en de Zero feedback kit voor vermogens tot 125 PK. Beide kits bestaan uit een stuurkop, montage set en stuurkabel. De kits zijn beschikbaar met een stuurkabel van 5 tot 20 ft (153 tot 610 cm) lang. Om het systeem perfect aan te laten sluiten op elke specifieke toepassing wordt het montage set voor de stuurkabel in de bun apart besteld.

 

Light series
De Light series kit beschikt over een compacte kunststof stuurkop voorzien van frictierem. Door de hoge kwaliteit en scherpe prijs is deze kit een zeer aantrekkelijke keuze voor kleinere boten. De bijbehorende kabel is robuust uitgevoerd en voorzien van roestvast stalen uiteinde voor montage aan de motor.

 

 

 

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 NIEUW! FLEXIBELE KOPPELING

Eenvoudige montage en optimale trillingsdemping, het beste van twee werelden in één design.

De nieuwe VETUS Combiflex flexibele koppeling combineert de beste eigenschappen van de bekende Bullflex en Uniflex koppelingen en is bovendien zeer scherp geprijsd.

 

De perfecte centrering van de schroefas is een sterk punt van de VETUS Combiflex koppeling. Daar waar het zuiver uitlijnen van de motor en de schroefas vaak een tijdrovende bezigheid is, maakt de Combiflex het de installateur gemakkelijk: zelfs bij een uitlijnfout van maximaal 2 graden, blijft de as perfect gecentreerd op de flens van de keerkoppeling. Een ideale flexibele koppeling derhalve voor een schroefas met een zwevende schroefas afdichting en een motor op flexibele steunen. Maakt de schroefas een hoek met de motor van 2 graden, dan is het maximum toelaatbare toerental 1500 omw. per minuut op de as.

 

Torsietrillingen die ontstaan bij wisselingen van belasting en/of het gevolg zijn van het ongelijkmatig lopen van de motor worden bijzonder efficiënt gedempt dankzij het zeer soepele rubberelement. Dit voorgespannen rubberelement zorgt voor een spelingvrije en trilling dempende verbinding tussen motor en schroefas. Dankzij de doorslagbeveiligingen (zowel axiaal als radiaal) blijft deze verbinding optimaal gewaarborgd.

 

De niet-conische klemnaaf zorgt voor een probleemloze montage, en misschien nog wel belangrijker, demontage (dit in tegenstelling tot een conische klemnaaf). Dure bewerkingen aan het uiteinde van de as, zoals conisch draaien en een spiebaan steken, zijn niet meer nodig. De as is eenvoudig op de juiste lengte te maken: afzagen, afbramen, ontvetten en monteren; dat is alles.

 

De nieuwe Combiflex flexibele koppeling is beschikbaar voor assen van Ø 25 mm of Ø 30 mm en heeft een 4” flens die past op de gangbare modellen keerkoppelingen. Voor Yanmar, Volvo en Kanzaki keerkoppelingen zijn passende tussenflenzen leverbaar. 

 

-----------------------------------------

 

 

V-QUIPMENT COMFORT LIJN, DAAR ZIT U ALTIJD GOED MEE!

Drie jaar na de introductie van de V-Quipment comfort lijn mag deze lijn al tot de gevestigde namen in het stoelensegment gerekend worden. De prijs-kwaliteit verhouding maakt de stoelen zeer aantrekkelijk en het aanbod altijd up-to-date. Zo starten we ook in 2015 met de lancering van een nieuwe serie stoelen en stoelpoten!

 

Stoelen


COMMANDER
In de top van dit segment, introduceren we de ‘Commander’ stuurstoel. Door de hoge rugleuning en ergonomisch gevormde zijdelingse steunen beschikt de Commander over een zeer comfortabele zit. Bovendien misstaat de luxe stoel van deze afmetingen ook zeker niet op grotere jachten! De stoel beschikt over een ‘flip-up’ zitting om ook in staande positie stabiel te kunnen navigeren.

 

QUEEN
De elegante ‘Queen’ stoel is nu naast wit ook beschikbaar in donker blauw.

 

SAILOR
De nieuwe ‘Sailor’ stoel is net als de populaire ‘Master’ stuurstoel voorzien van een zichtbaar metalen frame. Het frame van de stoel is gemaakt van hoogwaardig, geanodiseerd aluminium. De ergonomische armsteunen zorgen ervoor dat u uw boot en instrumenten optimaal kunt bedienen.

 

PILOT
Deze sportieve stoel vervangt de oude ‘Pilot’ stoel. De nieuwe versie is voorzien van een ‘flip-up’ zitting en kan daardoor ook staand goed gebruikt worden. De uitgesproken lendesteunen en open rugleuning zorgen voor een sportief uiterlijk en een uitstekende zijdelingse steun. Deze stoel is nu naast zwart-wit ook beschikbaar in geheel witte uitvoering.

 

DRIVER
Ook de ‘Driver’ stoel heeft een sportieve uitstraling. De lendesteunen zijn iets slanker uitgevoerd dan bij de ‘Pilot’ stoel zonder in te boeten op het zitcomfort. Samen met het ontbreken van een ‘flip-up’ zitting zorgt dit voor een slanker model, tegen een wel heel aantrekkelijke prijs!

 

Stoelpoten
Als toevoeging op de huidige lijn van “power rise” stoelpoten is er nu ook een extra hoge versie beschikbaar. Met een verstelbare hoogte van 56 tot 80 cm is deze poot ideaal voor toepassing in boten met een hoge stuurstand.

 

Vaste Stoelpoten
Naast de verstelbare stoelpoten is er nu een nieuwe lijn poten beschikbaar met vaste hoogte. Er zijn twee hoogtes beschikbaar; 33 cm en 46 cm. Alle poten zijn voorzien van een geanodiseerde aluminium voet en een draaibare kop, waarbij gekozen kan worden voor een versie met of zonder slede.

 

Verwijderbare stoelpoten
Met verwijderbare stoelpoten kan de boot zeer efficiënt worden ingedeeld. Met meerdere basisplaten op verschillende locaties kan de stoel gemakkelijk worden verplaatst. Ideaal als u na het besturen van de boot wilt aanschuiven aan tafel, of als u uw hengel nu even aan bakboord uit wilt gooien!

 

Er zijn verschillende oplossingen beschikbaar. Met de PCR lijn heeft u een stabiele poot met verzonken basisplaat. Deze poten zijn 38 cm of 33 cm hoog en voorzien van een draaibare kop, met of zonder slede. De basisplaat is voorzien van een kunststof kap en zowel de basis als de poot passen op de meest gangbare vergelijkbare systemen in de markt.

 

De ‘Quick positioning’ lijn bestaat uit een geheel nieuwe lijn, specifiek samengesteld voor de hengelsport markt. Er zijn twee systemen beschikbaar: een snelle klik verbinding en een stabielere schroefdraadverbinding. Een complete stoelpoot bestaat uit een swivel, poot en voetplaat. De onderdelen waaruit een complete stoelpoot bestaat worden apart aangeboden, waardoor u uw perfecte zit configuratie kunt samenstellen. De vaste poten zijn beschikbaar met een hoogte van 28 cm, 33 cm en 38 cm, de gasveer verstelbate poot heeft een hoogte van 57 cm tot 74 cm.

------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

NIEUW: DE SERIE HEAVY DUTY COMPOSITE

VETUS HD Composite is een speciaal ontwikkeld composietmateriaal met een temperatuurbestendigheid van 260 graden Celsius, deze nieuwe serie Heavy Duty waterlocks van VETUS is uniek in de markt.

De NLP waterlock serie staat wereldwijd bekend om de geluidsdempende eigenschappen, grote mate van vrijheid in installatie, en de zeer lage tegendruk in het system. Daar worden nu mechanische eigenschappen aan toegevoegd die elke uitdaging aankunnen!

De bestendigheid tegen vervormen onder druk, op maar liefst 250 graden Celsius, is bijna dubbel dan dat van standaard glasvezel versterkt polyester. Hetzelfde geldt voor de trek- en buigsterkte! Voor diegenen die gewicht belangrijk vinden is er ook goed nieuws: al deze voordelen bij elkaar worden verpakt in een product dat half zo zwaar is als dat van de concurrent!

 

De VETUS Heavy Duty waterlock serie in het kort:

• Beschikbaar voor uitlaatsystemen van Ø 50, 60, 75, en 90 mm
• Het gebruik van VETUS HD Composite zorgt voor een hittebestendigheid tot 260 graden Celsius
• De veilige keuze in geval van een koel(water)probleem of extreme belasting
• Maximale toepasbaarheid en reductie van inbouwtijd
- 360 º draaibare behuizingen
- draaibare slangaansluitingen
- wordt geleverd inclusief ingebouwde montage mogelijkheden voor vloer en/of wandmontage
• Maximale prestaties
- Maximale geluidsreductie
- Minimale tegendruk in het uitlaatsysteem
• Beschikt over een aftapplug voor winteropslag

 

 

Solbian Flexibele Hoogrendement Overloopbare Lichtgewicht Zonnepanelen

 

De nieuwe Solbian ALLinONE

Solbian's SP panelen met de ongeëvenaarde Sunpowercellen van 23% rendement zijn leverbaar met een met een geïntegreerde MPPT-lader. Solbian produceert hiermee als eerste ter wereld een plug & play oplossing voor (druppel) laden van accu's aan boord met een compact, flexibel en lichtgewicht zonnepaneel. De SP23 ALLinONE is het eerste paneel dat zo gemaakt wordt. Dit paneel met ingebouwde regelaar is er ook in 47 en 72 Wp versies.
Solbian AllinONE

 

 

VETUS INTRODUCEERT EEN NIEUWE LIJN SCHEEPSDIESELMOTOREN

 

Met recht innovatief, klaar voor de toekomst!

Met trots presenteert VETUS de compleet herontwikkelde lijn van M-line scheepsdieselmotoren! De nieuwe motoren zijn het resultaat van het doorvoeren van zowel verbeteringen als innovaties op een sterk product. Daarmee is de nieuwe line up zeer indrukwekkend. Met nieuwe features, een moderne uitstraling en extra voordelen is de nieuwe M-line ontwikkeld om aan toekomstige wensen vanuit de markt te voldoen.

 

Innovatieve top cover

De temperatuur in een motorruimte bereikt gemakkelijk 70° C. Dergelijke hoge omgevingstemperaturen hebben negatieve effecten op de motorprestaties en de omringende apparatuur.

 

VETUS heeft hiervoor een elegante maar effectieve oplossing ontwikkeld door een watergekoelde aluminium top cover  toe te passen. Het grote koelelement is direct boven de cilinderkop gemonteerd waardoor het de stralingswarmte van de motor zeer efficiënt absorbeert. Dit innovatieve concept resulteert in een significante temperatuurreductie tot maar liefst 15 ° C – een reductie van 20%!

 

Bovendien werkt de robuuste aluminium top cover geluidsreducerend. In combinatie met het nieuwe luchtfilterhuis is tijdens tests een reductie van 5 dB(A) gemeten, en functioneert de motor vrijwel geruisloos bij een kruissnelheid van rond de 2200 toeren. De aanwezigen bij de test beschreven het motorgeluid enthousiast als beduidend prettiger voor het gehoor!

 

Nieuwe features

Door goed naar de ervaringen uit de markt te luisteren hebben we de nieuwe M-line kunnen voorzien van vele nieuwe features, ontwikkeld om het leven van zowel de scheepsbouwer als de eindgebruiker gemakkelijker te maken:

 

• Serviceonderdelen zoals zekeringen and relais, dieselfilters en brandstofaansluitingen, impeller, oliepijlstok, en het olie filter zijn gemakkelijk te bereiken. Bij de M4 motoren bevind de impeller aan de voorkant waardoor deze nog gemakkelijker te bereiken is.

• De draadboom is aangepast om het aansluiten te vergemakkelijken en de veiligheid te verhogen.

• Alle M-line motoren zijn voorzien van een elektrische brandstofpomp, geschakeld via het contactslot.

• Het nieuwe luchtfilterhuis creëert een rustige luchtstroom en verlaagd het inlaatgeluid

• De warmtewisselaar heeft 26 verbeteringen, waaronder het gebruik van bijzonder hoogwaardige gebruikte materialen en oppervlaktebehandelingen

• De kunststof beschermkap aan de voorzijde verbetert de veiligheid en uitstraling. Alle pulleys en V-snaren zijn afgeschermd waarmee de motoren aan de EC Machinery Directive voldoen.

• Optioneel kunnen de olie en dieselfilters aan de voorkant gemonteerd worden waardoor het onderhoudt nog gemakkelijker wordt gemaakt 

• Indien een hogere laadstroom is gewenst kunnen de M4 motoren als optie worden voorzien van een tweede dynamo (als een tweede dynamo is gemonteerd komt de kunststof voorkap te vervallen)

• Tot slot, maar zeker niet onbelangrijk: naast de temperatuurverlagende functie van de watergekoelde top cover is deze zo ontworpen dat men er op kan staan, wat het werk rondom de motor gemakkelijker maakt (I)

 

Kom langs bij ons in de winkel om deze nieuwe lijn te bewonderen!

 

Klaas Mulder Watersport

Gerrit Bolkade 9

1507 BR Zaandam

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Watersport Oost

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

VEELZIJDIGE ACCUSCHEIDERS VOOR OPTIMALE LAADPRESTATIES!

Nieuwe veelzijdige accuscheiders voor optimale laadprestaties!
Voor het gelijktijdig laden van 2 of 3 accu’s met 1 of 2 dynamo’s. 
Nagenoeg geen spanningsverlies.


Een accuscheider is te beschouwen als een automatische accuschakelaar. De accuscheider zorgt voor een automatische verdeling van de laadstroom van de dynamo en/of de acculader, terwijl de accu’s toch gescheiden blijven. Dit is mogelijk omdat de toegepaste elektronica de stroom alleen doorlaten van de dynamo naar elke accu afzonderlijk en niet andersom. Bijladen van de ene accu uit de andere is dus niet mogelijk. Men kan dus de lichtaccu leegtrekken, terwijl de startaccu vol blijft. Wordt de motor gestart, dan worden beide accu’s automatisch weer opgeladen. In tegenstelling tot zogenaamde scheidingsdiodes heeft de versie van VETUS, door het toepassen van mosfet transistoren in plaats van diodes, nauwelijks spanningsverlies (0,1 Volt bij 20 A. I.P.V. 0,7 Volt). De feitelijke spanning waarmee de accu’s worden geladen, is dus nauwelijks lager dan de spanning die de dynamo afgeeft. Zodoende worden de accu’s optimaal geladen. De dynamo behoeft niet te worden gecompenseerd (als dat al mogelijk zou zijn). De nieuwe accuscheiders zijn voorzien van een extra aansluiting waardoor dynamo’s met een externe spanningsmeting ook gebruikt kunnen worden.


De VETUS accuscheiders zijn geschikt voor 12 en 24 Volt,
voor 2 of 3 accu’s en een continu laadstroom van 150 ampère.


De BS150 in het kort
• Tot 3 accu’s laden in gescheiden circuits, met 1 of 2 laders of dynamo’s
• Geschikt voor een continu laadstroom van 150 Ampère per ingang
• Minimaal spanningsverlies
• Maximale levensduur van de accu
• Geschikt voor zowel 12 Volt als 24 Volt systemen

 

Kom langs om u te laten informeren bij:

 

KLAAS MULDER WATERSPORT

GERRIT BOLKADE 9

1507 BR ZAANDAM

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Afbeeldingen bij dit artikel

VETUS ACTIEWEKEN

Over KLAAS MULDER

Alles op het gebied van de watersport

en onderhoud van boten.

Klaas Mulder Watersport

Gerrit Bolkade 9

1507 BR Zaandam

Tel: 075 6174535

Aanmelden

Kies hieronder over welk nieuws u graag een nieuwsbrief ontvangt. Klik daarna onderaan op 'Aanmelden'.